آیا می دانید نوشیدن کافی آب چه فوایدی دارد؟

آیا می دانید نوشیدن کافی آب چه فوایدی دارد؟

در این بخش به نکاتی اشاره می‌کنیم که خوردن میزان کافی از آب در طول روز را ضروری می‌کند. تقریباً ٥٥ تا  ٧٥ درصد از حجم بدن از آب تشکیل شده است، بنابراین هر سلول از بدن ما برای اینکه درست کار کند به آب نیاز دارد. سوال این است که خوردن آب کافی چه فوایدی برای بدن دارد؟

 

١ نوشیدن آب، کارایی مغز را بالا می برد

  

 

 مغز. آیا می دانید

 

  از آنجا که تقریباً %٨٠ از بافت مغزی از آب تشکیل شده است، ضروری است که آب کافی به آن برسانید. آزمایشات دانشمندان نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه‌مدت را پایین می‌آورد و به قدرت تمرکز آسیب می‌رساند. اگر ماده آب را از مغزمان کم کنیم، گرفتار مشکلات عملکردی می‌شویم. مغز بدون آب، مثل راندن ماشین بدون بنزین است. آب درمغز، مایعاتی را که پروتئین و آنزیم‌ها را حمل می‌کنند رقیق می‌‌کند و کمک می‌کند پروئتین‌ها و آنزیم‌ها به مقصدشان برسند. وقتی آب بدن کم می شود، این مایعات برای رساندن بار خود، کندتر می‌شوند و عملکرد مغز نیز آسیب می‌بیند.

 

 

 

٢- نوشیدن آب از بسیاری بیماری‌های خطرناک جلوگیری می‌کند

بیماری‌های قلبی، ورم مفاصل، سرطان وغیره، بیماری‌های خطرناک و جدی هستند که میلیون‌ها نفر را گرفتار می‌‌کنند، اما ما می توانیم با خوردن آب از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کنیم. آب یکی از مهم‌ترین عناصر در غضروف، نرمه استخوان و مایع زلال مفاصل است. وقتی میزان کافی از آب در این ناحیه وجود داشته باشد، اصطکاک کمتری دراطراف مفاصل به وجود می‌آید و احتمال ابتلا به ورم مفاصل نیز کمتر می شود. همچنین وقتی آب به میزان کافی در بدن باشد، سَم‌های بدن از طریق ادرار دفع می شود در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان نیز کاهش می یابد. آب، نمک اضافی بدن را نیز دفع می‌کند. تحقیقات نشان داده است که وجود نمک زیاد در بدن باعث بالا رفتن فشار خون و در نتیحه  بروز بیماری‌های قلبی می شود.

 

 

٣- نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می‌کند

 

 

 کاهش وزن. آیا میدانید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 اگر اضافه وزن دارید، زمانی که گرسنه هستید، سعی کنید شکمتان را با آب پر کنید. آب حاوی هیچ میزان کالری یا چربی نیست و ثابت شده است که گرسنگی را نیز برطرف می‌کند. از آنجا که همه  عملیات‌های بدن به آب نیاز دارند، بدیهی است که وقتی کمتر، آب بخوریم همه چیز در بدنمان کندتر پیش می رود.

 

 

 

 

 

 

 

٤- نوشیدن آب کِرم‌خوردگی دندانمان را برطرف می‌کند

 

 

 

 کرم خوردگی. آیا می دانید

 

 

 

می‌دانیم که تامین آب مورد نیاز بدن، به تولید مایعات مختلف در بدن کمک می‌کند. آب کمک می‌کند بزاق دهان تولید شود که کرم‌خوردگی دندان‌ها را از بین می‌برد. اسیدی که  در دهان تولید می‌شود، مینای دندان را می‌خورد و دندان را پوسیده می‌کند؛ اما بزاق دهان این اسید را خنثی می‌کند. آب،همچنین مواد معدنی خاصی داردکه به بازسازی دندان‌ها کمک می‌کند. اگر میزان کافی آب به بدنمان برسانیم و کمتر شکلات و آب‌نبات بخوریم،  دندان‌هایی سالم خواهیم  داشت.

  البته نباید فراموش کنیم که نوشیدن زیاد آب، ضرر دارد

 

 

 

 

 

 ضرر نوشیدن. آیا می دایند

 

  نوشیدن میزان معین آب در روز ضروری است اما نیازی به زیاد کردن این میزان نیست. کاری که باید بکنیم جبران میزان آبی است که از دست می‌دهیم. یک فرد به طور متوسط روزانه حدود ٢ تا ٣ لیوان آب از تنفس، و یک لیوان دیگر از طریق عرق کردن از دست می دهد. اگر ٣ تا ٤ لیوان نیز به طور تقریبی از طریق ادرار دفع کند، بدن حدوداً به هشت لیوان آب در روز نیاز دارد. اگر بیشتر از میزان مورد نیاز، آب به بدن برسانیم، تعادل سدیم در بدن از بین می‌رود که منجر به مشکلات گوارشی، حملات ناگهانی و حتی بیهوشی می‌شود.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : یاسین جاور
تاریخ : یک شنبه 10 اسفند 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: